I historier kan alting ske

Der var gang i lytte- og lattermusklerne under Fortælleugen, en herlig tradition på Gerbrandskolen, hvor de voksne hver dag læseren historie til eleverne fra 0-2. klasse.

Det hele begyndte med fællessamling i aulaen. Gritt, der normalt underviser på mellemtrinnet, læste op af ”Klaskepot” af Rune T Kidde. En sjov parodi på Askepot-eventyret, hvor Klaskepot bliver tryllet om til et el-orgel, får sin prins og bliver mor til en trækbasun.  Og ikke mindst en fortælling, hvor der dukker ”frække” ord  op som ”lort i lagkage” og ”røv og nøgler”, der fremkaldte kæmpe latterbrøl i salen. 

Et mysterium blev på flere måder opklaret, da Sisse fra 1. årgang læste op af bogen ”Mysteriet om det stjålne hjerte” af Louis Jensen for et hold elever fra 0. og 1. klasse.  En fortælling om en dreng, der fik stjålet sit hjerte, og det viste sig, at det var Pia, som havde stjålet hjertet. Hun stod i en klynge, smilede og så lige ind i drengens øjne, da det skete. Og historien var således et billede på forelskelsen.

Mange børn syntes det var mærkeligt, at et hjerte kunne blive stjålet. Men Sisse forklarede på en enkel måde, hvad det hele gik ud på.

”Har nogle af jer prøvet at have kærester?”, spurgte hun børnene”

”Ja”, svarede flere af dem

Sisse: ”Hvad sker der, når man mærke sit hjerte?”

”Så banker det,” svarede Vilma

”Netop. Og det kan ske, når man er kærester”, forklarede hun.

Thomas fra 2. årgang havde indrettet klasseværelset som en hyggelig dagligstue. Han sad i en lænestol omkranset af børn på gulvet fra 1. og 2. klasse og læste højt af bogen ”Horton og støvfolket” af Dr. Seuss. En fortælling skrevet i sjove, finurlige rum om den elskelige elefant Horton, som bliver latterliggjort af junglens dyr, fordi han har hørt støvfolket ”Hvem´s” sagte råb om hjælp og derfor sætter alt ind for at hjælpe dem.

Et hav af fingre røg i vejret, da Thomas spurgte, hvad historien handlede om.

 ”Man skal passe på hinanden,” svarede Sofia.

Ida: ”Man skal tro på hinanden.”

Thomas: ”Netop. Nogen gange kan selv de mindste gøre en forskel”

Formålet med Fortælleugen er at give børnene gode læseoplevelser og  opmuntre eleverne til selv at skrive og læse historier.

Mon ikke det lykkes med den ivrige respons fra eleverne!

Se billeder her

 

 

 

 

 

  

God trivsel på Gerbrandskolen

Den første nationale undersøgelse af trivslen i de danske folkeskoler, foretaget på foranledning af Undervisningsministeriet, viser, at elevernes trivsel på Gerbrandskolen er så god, at vi tilhører den bedste fjerdedel. Nærmere bestemt er vores elevers sociale trivsel placeret som nummer 201 og deres faglige trivsel som nummer 238 ud af 1238 skoler.

Det er Ugebrevet A4, der har analyseret ca. 470.000 folkeskoleelevers svar på 28 spørgsmål, og på den baggrund er kommet frem til ovennævnte resultat.

"Vi er rigtig glade for, at det arbejde, som vi gør i dagligdagen for at vores elever skal have det godt, virker. Det gode resultat betyder dog ikke, at vi så vil hvile på laurbærrene. God trivsel og faglighed er vores kerneydelse og vil altid have vores fokus," siger skoleleder Jesper Larsen

Læs mere om analysen her:

http://www.ugebreveta4.dk/find-dit-barns-skole-saadan-trives-de-danske-skoleboe_20247.aspx

Fint fællesskab til Forårskoncerten

Seje drenge med kasketter og solbriller og velspillende piger på keyboards og trommer indlevede sig fuldt ud i rollen som rigtige musikere til dette års forårskoncert, der fandt sted i torsdag den 9. marts i skolens aula.

”At opleve børnenes stolthed, deres lys i øjnene, smil og fællesskab med fint samspil er sådan en dejlig oplevelse for os forældre, fortæller Dorte Langeland Christensen, mor til Andreas og Emil fra 2. årgang og Marie fra 6. 

Den festlige begivenhed, som musiklærerne Søren Lynge Brøns, Matias Morales og Flemming Hjort stod for, indeholdt optrædener af elever fra 2., 5. og 6. årgang, og koncerten skilte sig i år ud ved at tilføje to nye elementer til programmet: nemlig stomp, hvor eleverne fra  5. a gennemførte en trommesession på gummibaljer med flot præcision og Hamborg sekstur, en folkedans udført i fin stil  af 5.c .

Bortset fra Kim Larsen  klassiskeren ”Midt om natten” fremførte eleverne fra 2. årgang nyere danske hits, såsom ”Supernova” af den dansk-gambianske Babou og ”Hellerup Dreng” af Alberts Dyrholm, mens eleverne fra 5. og 6. årgang gav den gas med nyere engelske hits, fx  Adeles ”Rolling in the deep” og den australsk-belgiske Gotyes  ”Somebody  that I used to know.”

Koncerten kulminerede med fin optræden af Gerbrandskolens  elevband, der har eksisteret i 1½  år og øver hver onsdag. Bandet, der  består af Anthon H , vokal, Asger, bas, Frederik , guitar og  Viggo, trommer fra hhv. 5.b og 5.c, spillede ”Heathens”  af 21 Pilots. En fin sang, der blander melankolsk rock med lidt rap

” Jeg synes, vi spillede godt,” konkluderede Viggo. Og at dømme efter klapsalverne var publikum enige.   

Se billeder her