I historier kan alting ske

Der var gang i lytte- og lattermusklerne under Fortælleugen, en herlig tradition på Gerbrandskolen, hvor de voksne hver dag læseren historie til eleverne fra 0-2. klasse.

Det hele begyndte med fællessamling i aulaen. Gritt, der normalt underviser på mellemtrinnet, læste op af ”Klaskepot” af Rune T Kidde. En sjov parodi på Askepot-eventyret, hvor Klaskepot bliver tryllet om til et el-orgel, får sin prins og bliver mor til en trækbasun.  Og ikke mindst en fortælling, hvor der dukker ”frække” ord  op som ”lort i lagkage” og ”røv og nøgler”, der fremkaldte kæmpe latterbrøl i salen. 

Et mysterium blev på flere måder opklaret, da Sisse fra 1. årgang læste op af bogen ”Mysteriet om det stjålne hjerte” af Louis Jensen for et hold elever fra 0. og 1. klasse.  En fortælling om en dreng, der fik stjålet sit hjerte, og det viste sig, at det var Pia, som havde stjålet hjertet. Hun stod i en klynge, smilede og så lige ind i drengens øjne, da det skete. Og historien var således et billede på forelskelsen.

Mange børn syntes det var mærkeligt, at et hjerte kunne blive stjålet. Men Sisse forklarede på en enkel måde, hvad det hele gik ud på.

”Har nogle af jer prøvet at have kærester?”, spurgte hun børnene”

”Ja”, svarede flere af dem

Sisse: ”Hvad sker der, når man mærke sit hjerte?”

”Så banker det,” svarede Vilma

”Netop. Og det kan ske, når man er kærester”, forklarede hun.

Thomas fra 2. årgang havde indrettet klasseværelset som en hyggelig dagligstue. Han sad i en lænestol omkranset af børn på gulvet fra 1. og 2. klasse og læste højt af bogen ”Horton og støvfolket” af Dr. Seuss. En fortælling skrevet i sjove, finurlige rum om den elskelige elefant Horton, som bliver latterliggjort af junglens dyr, fordi han har hørt støvfolket ”Hvem´s” sagte råb om hjælp og derfor sætter alt ind for at hjælpe dem.

Et hav af fingre røg i vejret, da Thomas spurgte, hvad historien handlede om.

 ”Man skal passe på hinanden,” svarede Sofia.

Ida: ”Man skal tro på hinanden.”

Thomas: ”Netop. Nogen gange kan selv de mindste gøre en forskel”

Formålet med Fortælleugen er at give børnene gode læseoplevelser og  opmuntre eleverne til selv at skrive og læse historier.

Mon ikke det lykkes med den ivrige respons fra eleverne!

Se billeder her

 

 

 

 

 

  

God trivsel på Gerbrandskolen

Den første nationale undersøgelse af trivslen i de danske folkeskoler, foretaget på foranledning af Undervisningsministeriet, viser, at elevernes trivsel på Gerbrandskolen er så god, at vi tilhører den bedste fjerdedel. Nærmere bestemt er vores elevers sociale trivsel placeret som nummer 201 og deres faglige trivsel som nummer 238 ud af 1238 skoler.

Det er Ugebrevet A4, der har analyseret ca. 470.000 folkeskoleelevers svar på 28 spørgsmål, og på den baggrund er kommet frem til ovennævnte resultat.

"Vi er rigtig glade for, at det arbejde, som vi gør i dagligdagen for at vores elever skal have det godt, virker. Det gode resultat betyder dog ikke, at vi så vil hvile på laurbærrene. God trivsel og faglighed er vores kerneydelse og vil altid have vores fokus," siger skoleleder Jesper Larsen

Læs mere om analysen her:

http://www.ugebreveta4.dk/find-dit-barns-skole-saadan-trives-de-danske-skoleboe_20247.aspx

En sanselig rejse rundt om Jorden

Det var masse af appel til sanserne, da eleverne fra 4. årgang spillede det underholdende teaterstykke ”Jorden rundt i 80 dage” torsdag den 23 marts.

”Det var nærmest overvældende. Det var rigtig godt, at de blandede, sang med bandoptræden, dans, film og flot skuespil. Alle disse elementer bandt fortællingen godt sammen,” sagde Alberts mor fra 4.c efter forestillingen.

Forestillingen handler om engelske Phileas Fogg og hans franske butler Jean Passepartout, der indgår et væddemål med folk fra Reformklubben i London om, hvorvidt de kan rejse verden rundt i 80 dage. På rejsen bliver publikum introduceret til mange forskellige kulturer, fra can-can dans i Paris, sanddans i Indien og sumobrydning i Japan til indiansk dans og hip-hop dans i USA. Og Phileas Fogg og Jean Passepartout, der får følgeskab af prinsesse Auoda i Indien, møder adskillige forhindringer undervejs, som øger spændingen: Vil de vinde deres væddemål om at nå jorden rundt på 80 dage?

Se billeder her

Ib, som spillede Crocodile Dundee, der fulgte Phileas Fogg og Jean Passepartout rundt i Australien, glemmer ikke det sus, han mærkede, da forældrene kom ind i aulaen, og det hele skulle til at begynde. 

”Det var højdepunktet. Men det hele har været sjovt, og det hele var lidt ”Øv, nu er det slut,” da jeg kom hjem efter forestillingen. Jeg har lært at forstå, hvordan det hele hænger sammen, når man laver teater,” forklarede han.

Ellinor, der spillede Jean Passepartout og er vant til at spille teater i Amager Kulturhus, uddyber:

”Vi lærte hinanden at kende på de mærkeligste punkter, fordi vi prøvede noget nyt, der var grænseoverskridende. Jeg har stor glæde af at leve mig ind i en anden rolle. Så ved jeg fx, hvordan kammeraterne har det, når de bliver syge, for jeg har prøvet at spille en syg.”

Forestillingen var kulminationen på et et 2 ugers projektforløb, som har involveret alle elever og lærere på 4. årgang. Eleverne har arbejdet på tværs af klasserne i grupper fra de forskellige lande, som indgår i stykket. Bortset fra manuskriptet, som lærerne har samarbejdet om at lave, har eleverne deltaget i hele processen: tegnet, formet, limet og malet kulisser og rekvisitter, intenst øvet sange og musik i musiklokalet og skuespil i aulaen  - og endelig har en gruppe haft særligt fokus på overgangene i stykket, med en fremragende brug af bl.a. sjove stumfilm og animationsfilm.

 ”Det er helt fantastisk, hvad de havde nået på 14 dage” sagde Frejas mor fra 4.b, der ligesom Alberts mor var imponeret over de mange elementer, der indgik i stykket.