Flot hyldest på 1. skoledag

De forventningsfulde, nye  0.klassesbørn blev hyldet af elever fra 2. årgang, der traditionen tro havde stillet sig op i en lang flagrække i skolegården.

Efter at skoleleder Jesper Larsen kort havde budt elever og forældre velkommen i aulaen, fulgt op af fællessang, blev børnene kaldt op klassevis og marcherede i rækker over i deres klasser.

Forældreguide til ForældreIntra for nye forældre  

I 0.e. talte de to børnehaveklasselærere, Lise og Asger, med børnene om at være bange og have sommerfugle i maven, når man starter i skole. Flere børn rakte hånden op og fortalte, at det kendte de godt.  Lise læste op af bog: ”Hvor er ballade -Alfons?” om Alfons Åberg, der er så bange og usikker på at starte i skolen, at han helt glemmer at lave ballade. På hans første skoledag fortæller læreren, at hun også har været nervøs og slet ikke har sovet.

”Alle - selv de voksne - kan også få sommerfugle i maven, så det er ret normalt”, beroligede Lise.

Solveig fortalte, at de havde bamser i børnehaven, man kunne kramme, hvis man var bange.

”Godt, du siger det. Det har vi også,” sagde Lise og fandt ”Fri for Mobberi”- kufferten frem med krammebamsen.

Helga var rigtig glad for at være startet i skole. Hun syntes, hun havde haft en rigtig god dag.

Se billeder her

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Åbent hus for kommende 0.klassesforældre og børn

Den digitale indskrivning for kommende 0.klassesbørn til skoleåret 2019/2020 starter mandag den 5. november.

I den anledning holder vi Åbent Hus for kommende 0.klassesforældre og børn onsdag den 7. november kl. 16.30-18 i skolens aula.

Arrangementet vil være meget børnevenligt og foregå i børnehøjde. I vil bl.a. kunne høre om dagligdagen i en 0.klasse og få snak med en 0.klasseslærer i børnehaveklasselokalerne, mens jeres børn leger.

Vil I vide lidt om vores skole inden mødet, kan I læse et personligt interview med vores ledelse her

Vi ser frem til at møde jer.

Klatretur styrker selvtilliden og klassetrivslen

Eleverne på 4. årgang var i den første uge i september på tur til Uggeløse Skov, hvor de skulle over forhindringer på en militærbane og bl.a. klatrede i et højt klatretårn, som de rappellede fra.

”Klatring vender op og ned på rollerne i en klasse. Alle er på udebane. Dem, der er seje til hverdag, er måske ikke så seje, når de skal klatre højt og rappelle. Det giver andre elever mulighed for at shine.” fortæller lærer Marie Nederby Kristensen og fortsætter:

”De nye lærere på årgangen kunne også danne sig et billede af samspillet mellem eleverne i deres klasser. De kunne fx se, hvilke børn, der udviste overskud i pressede situationer, og den viden kan de bruge i dagligdagen til at styrke klassetrivslen.” 

Rosa og Beate fra 4.d synes, at klatreturen for dem handlede om at udfordre og overvinde sig selv mere end man plejer.

Rosa: ”Jeg lider af højdeskræk. Så det var ret vildt. Jeg var bange, da vi klatrede op i tårnet, og vi skulle ned igen.  Men vi fik at vide, vi ikke måtte kigge ned. Vi skulle kigge på manden i tårnet. Jeg klarede det og kom ned, og bagefter var jeg rigtig, rigtig glad og stolt over, at jeg havde gjort det. ”

Beate: ”Vi blev inddelt i hold, ligeså snart vi ankom til skoven. Drengene var hurtigere færdige end pigerne, men så hjalp de pigerne. Vi blev gode til at rose hinanden og hjælpe hinanden. Det var mere sammenhold, end det var en konkurrence. Det var rigtig fedt.”

Marie Beklar fra ledelsen er glad for de to pigers reaktion på turen.

” På 4. årgang går eleverne fra indskolingen til mellemtrinnet og får derfor en del nye lærere.  Det faglige niveau – især i matematik – hæves meget.  Vi oplever derfor, at nogle elever indimellem kan have det svært i overgangen.  Så formålet med klatreturen at styrke klassetrivslen - bl.a. ved at elever får mulighed for at lære deres nye lærere at kende - og booste selvtilliden hos den enkelte elev,” forklarer hun